2019/06/18

Horror az erdőben

Na jó ez a cím egy kicsit hatásvadász, de tényleg borzalom ami történt.
A Budakeszi szélén lévő öreg bányában, amikről már többször írtam itt is:
Elkezdtem járni a Camino-t?
Kiscsit unom már a ködöt
Mohás kőbánya köd nélkül
Ma reggel elgyalogoltam odáig. Már az az egész furán kezdődött, mert az összes turistajelzést lefestették a környéken. Mondjuk az elsőre nem volt egyértelmű, hogy a festések felújítása van folyamatban, vagy inkább el akarják őket tüntetni. Az út felétől a Mária út jelzésen kell menni, ami eddig is egy viszonylag szélesebb erdészeti dzsippel járható út volt, amiből most egy széles jó minőségű vadiúj  út lett, ahol több teherautó majd egy pótkocsis kamion jött szembe. Illetve a kamion pont egy kanyart nem tudott bevenni rendesen, úgyhogy két ember a földről segített a sofőrnek, akiket meg tudtam kérdezni, hogy hová mennek és mit visznek. Kiderült, hogy tetőnádat az erdő közepén lévő filmezéshez. Ettől először egykicsit megnyugodtam, mert eddig is sokszor filmeztek ott, az néha nagy mozgolódással jár, de a környékünkön már több nagy filmvelvételből kiderült, hogy általában nem hagynak maradandó nyomot.
Szóval a kamion után hamarosan odaértem a bányához, és sokkolt amit megláttam. Kidöntötték az összes fát! A bánya széléről most lehetett látni az egész kerek bányagödröt, ami eddig egy gyönyörű mohásföldű nyírfás oázis volt. Most az összes fa  a földön feküdt. Konkrétan sírtam.
Visszafelé találkoztam két erdésznek kinéző emberrel, akik éppen egy földmérő műszerrel mértek valamit a fák között. Megálltam velük beszélgetni.
Kiderült, hogy a bánya területe nem az erdészet kezelésében van. Ők is tiltakoztak, de fel fogják a bányát tölteni földdel. A széles murvás út eredetileg csak a bányáig készült a teherautóknak, de a filmesek kifizették tovább a forgatási helyszínig. Azt mondta, hogy nekik ez az egyetlen hasznuk az egészből, mert a jó út az erdészetnek is nagy könnyebbséget jelent.
Kérdeztem, hogy akkor sittet és szemetet is visznek-e a bányába, de azt mondta, hogy nem, szigorúan csak földet, és ha megtelik akkor majd az erdészet rekultiválni fogja az egész területet.
Hát asszem én azt már nem érem meg.
Szerencsére jó dolgok is kiderültek. Állítólag nem lesz több tarvágás az ő területükön sehol. Most is a feltáró utat mérik ki. Az egész erdő be lesz hálózva feltáró utakkal, hogy a gépek hozzáférhessenek az egyesével kijelölt és kivágott fákhoz.











2 megjegyzés:

Holdgyöngy írta...

Múltkor mesélte el nekünk valaki, hogy mennek a fakivágások. Vannak a ritkítások, amikor helyet hagynak a növekvőknek. S van a tarvágás. Viszont be kell utána ültetni, s lekeríteni a területet, hogy a vadak ne pusztítsák ki a növekvő fácskákat. Ahogy ő ezt elmesélte tervszerűen mennek ezek , csak egy kívülállónak tűnhet pusztításnak.

bk írta...

Én eddig is tudtam, hogy tervszerűen megy, legalább is a környékünkön. Itt van egy csomó, különböző stádiumban lévő terület. Az egyik friss tarvágást az első évtől figyelem. De akkor is örülök, hogy nem lesz ilyen több. A tarvágott terület nagyon hosszú idő után lesz megint szép, amire nekem már nincs időm. A sok kerítésről már nem is beszélve, hiába van a jelzett utakon létra, én nem csak, sőt főleg nem a jelzett utakon szoktam mászkálni. Vannak olyan erdőrészek is, ahol már évtizedek óta csak ritkítanak és messze azok a legszebbek.
Itt a bányánál ráadásul az összes fát hagyják veszni. Még akkor is ha tudom, hogy a nyírfa nem igazán jó túl sok dologra, valamit biztos lehetett volna velük kezdeni. Azok a teherautók amik majd hozzák a földet, símán elvihetnék a fát.