Monday, July 27, 2015

Vadmurok

Vadmurok (Daucus Carota), mindig is ott volt a szemem előtt, de sohasem néztem meg közelebbről. Az úgy bennem volt, hogy szeretik a rovarok, sokszor láttam rajta napozni mindenféle bogarakat, de főleg valami kis feketét. Ja, hogy az a kis fekete a közepén nem is bogár?
A néphit szerint: " régen az egész virág lila volt, mint a bűnbánat színe az adventi gyertyákon, de ahogy fogyott a leányokban a szemérem, úgy fehéredett ki, mintha a sötét szoknya alól már a csipkés alsószoknya lebbenne ki egyre inkább, és majd ha az utolsó lila virág is eltűnik a virág közepéről, akkor lesz vége a világnak. Érdekes, ahogy megöregednek az asszonyok, mind úgy emlékeznek, hogy az ő fiatalságuk idején még jóval több lila virág volt a murokban, függetlenül attól, hogy melyik évszázadban születtek..."
Az angoloknák Quenn Anne's Lace-nek, Anna királyné csipkéjének hívják és náluk is fűződik hozzá egy legenda: Anna Királynő, I. Jakab hitvese, aki mesteri csipkeverő volt, udvarhölgyeit versenyre hívta, hogy ki tud olyan szép csipkét készíteni mint a vadmurok virága. A versenyben  Anna királynő nem talált legyőzőre, de egy apró baleset történt. a királynő megszúrta az ujját és a kiserkenő vére éppen a vadmurok középső virágjára hullott. Ettől kapta ez a virág a többitől elütő színét.

 

Nincs még veszve a világ! Itt az egész lilás!






2 comments:

Holdgyöngy said...

Mari is, te is egy régi világot, vagy nekem régit hoztok elő. Gyermekkoromban ismertem, nagyszüleim kertje, hegye tele volt vele. Igaz is, de rég láttam.

Monika said...

Nem is tudtam,hogy így hívják.Köszi! Előveszem újra a vadvirágos kis határozómat.:)Csodálatosak a fotók!!!!!!!!!!!!!!!!