2022/07/24

Balkáni nyaralás 1...Kokino, Staro Nagoricane, Skopje

 Alig ültünk egy hetet itthon majd nekiindultunk a balkáni nyaralásunknak. A barátnőm mint nemrég kiderült régóta szeretett volna eljutni Észak Macedóniába, nekem meg elképzelésem sem nagyon volt, hogy hova mennék, így rögtön rámondtam, hogy jó menjünk. Fél óra alatt kiderült, hogy a repülő+bérautó nagyon drága, úgyhogy maradt az én autóm, mert abba legalább itthon olcsóbban tudunk tankolni. Ahhoz sem kellett túl nagy nyomozás, hogy összeszedjük a macedón érdekességeket. Én egyedül attól féltem egy kicsit, hogy ha nem az EU-ban vagyunk, akkor nem lesz annyira egyszerű szállást foglalni, mert a roaming megfizethetetlen, szóval mindent esténként kell intézni a szállás wifijén. A szállások wifijével meg szinte mindenhol gondok vannak. Mindegy mert más lehetőségünk nem volt. Előre nem akartunk foglani, mert az nagyon nagy kötöttség, pláne úgy hogy pontos utitervünk sem volt. Összesen az első 2 éjszakát foglaltam le Skopjéban, de a határátlépések miatt abban sem voltam biztos, hogy egyáltalán odaérünk estére. Az egész út alatt összesen 7x léptünk át határokat, de sehol sem kellett pár percnél többet várni, kivéve a magyar kilépést, ahol több mint 3 órát araszolgattunk. Azt hiszem sohasem fogok megérteni, hogy miért a kilépésnél és nem a belépésnél.

Végül is kisebb nagyobb problémákat lekűzdve az egész út nagyon jól sikerült. Az hogy  a szóba jöhető látnivalókat elmentettem a térképen, és az egész területet lementettem offline térképnek, nagyon jól működött. Navigálni az offline térképen is kiválóan lehet, így mindent könnyen megtaláltunk. A szerb autópálya egy két építkezéses szakasztól eltekintve kiváló. Ha nem lett volna ez a hülye várakozás sötétedésre Skopjéban vagyunk. Így csak éjfél után értünk oda, de megírták, hogy hogy lehet bejutni a szállóba és hol lesz a kulcsunk, úgyhogy ez is símán ment.

Reggeli után fölmentünk egy Kokino nevű helyre a hegyek közé, hogy megnézzünk egy bronzkori régészeti lelőhelyet, ami állítólag megalitikus csillagvizsgáló és szent hely. Azt írták, hogy ez a 4. legrégebbi csillagvizsgáló a földön.

Utána megnéztük a Szent György templomot Staro Nagoricane-ben. Ez volt az első ilyen templom amit láttunk, de szerintem ez volt talán a legszebb is. XIV. századi freskókkal. 

A délutánt és estét Skopjéra szántuk. A régi bazár elég érdekes, de amúgy a város nem túl nagy szám. Illetve az egész belvárost áthatja valami furcsa megalománia, ezért utánaolvastam. Kiderült, hogy a Skopje 214 projekt kapcsán a belvárost teljesen átépítették, hogy "klasszikusabb" kinézete legyen és elhelyeztek egy csomó szobrot. Ez a projekt eleve sok sebből vérzik, érdemes elolvasni, de a végeredmény szerintem nagyon fura, úgy is mondhatnám, hogy röhejes lett. Első pillanatban nem jössz rá, hogy mi nem stimmel, aztán egyszerre csak összeáll a kép. Minden sokkal nagyobb mint amilyennek lennie kellene. A szobrok több mint kétszeres embernagyságúak, de az épületek is monumentálisak. Úgy, hogy ott van mellettük összehasonlítási alapnak gyönyörű régi ottomán fürdő, vagy a kőhíd. Ráadásul a főtéren a gigantikus Nagy Sándor szoborral egy magasságban az egyik házon van egy szintén gigantikus reklám, ami folyamatosan villódzik, és versenyt üvölt a különböző kávézókból kihallatszó zenével. Nagyon bizarr az egész.

Első napunk betetőzéseként a vár parkolóban nem volt ott az autóm amikor majdnem éjfélkor visszamentünk. A jeges rémületet kicsit enyhítette, hogy a vár őre valamit próbált magyarázni macedónul, amiből mintha a rendőrséget ki lehetett volna érteni. Szerencsére találtunk egy sétáló családot, ahol a családfő eredetileg helyi ember volt aki Németországban dolgozik, úgyhogy tudott németül. Felhívta valami ismerősét a rendőrségnél, aki mondta, hogy vittek el onnan autót, úgyhogy azt mondta, hogy fogjunk egy taxit, a taxis tudni fogja, hogy hova kell menni. Úgy is lett és fél órán belül visszakaptuk az autót. Nem is kellett olyan nagyon sokat fizetni. Teljesen egyértelmű volt, hogy ez egy bejáratott turistaszivató dolog. A parkolóban volt ugyan tábla arról, hogy fizetni kell este 23 óráig SMS-ben, de volt egy olyan tábla is, hogy szombaton csak 2-ig. Ráadásul a szombaton 2-ig tábla a parkoló tábla alatt volt és teljesen hivatalos kresztáblának nézett ki, amit le is fényképeztünk. Az SMS fizetést amúgy megpróbáltam, de persze országhívószám nélkül volt megadva a szám, úgyhogy nekem nem működött, az országhívót meg nem tudtam. A tök olcsó parkoló  roamingos SMS-ekkel jó drága lett volna, úgyhogy amikor megláttuk a másik táblát tökre megörültünk és meg is nyugodtunk.






















































Nincsenek megjegyzések: