Wednesday, October 30, 2013

Templomkák Szatmárban

Őszi szüneti kirándulás, Nyírség-Szatmár megint. Második nap, templomok a Szamos körül.

Bemelegítésnek megnéztük a falu végi kurta kocsma helyét, aztán jöttek a templomok sorban. Kettő kivételével mindegyik református, és majdnem mind középkori.
Gyügyén sajnos nem tudtunk bejutni még a templomkertbe se. Nappal szemben dupla villanyoszlop mellett nem igazán lehetett fényképezni. Kiváncsi lennék arra, hogy aki nem fotózik az is észreveszi-e ezt a töménytelen vezetéket és villanyoszlopot ami minden képbe belerondít, vagy annyira hozzá vannak szokva, hogy nem is látják.

Szamossályi templomának a tornya ferde. Közelről azt mondtuk, hogy nem is, de aztán amikor vezetés közben messziről láttuk, akkor rájöttünk, hogy de igen, ferde. Ez az egy fiatalabb, nem középkori, csak kb. 170 éves.

Hermánszegen ahogy megálltunk a templom mellett, pont arra biciklizett egy néni aki megkérdezte, hogy belülről is meg akarjuk-e nézni, kinyitotta nekünk aztán ott hagyott minket.

Jánkmajtis temploma volt az egyetlen római katolikus templom, habár ezen is kettős kereszt volt.

Csegöldön meg görögkatolikus volt a templom.

A szamostatárfalvi kis tégla templom teljesen más volt mint az eddigiek.

Csengerben három templom volt egymás mellett, egy szerintem ronda modern Makovecz tervezte görög katolikus, egy római katolikus régebbi, meg ami minket érdekelt, az eddigi legszebb középkori református.

Csengersimán volt a másik kedvencem.

Itt már nagyon ment a nap lefelé, úgyhogy több dolgot kihagyva elszáguldottunk a Tisza másik oldalára, Csarodára, mert a a csarodai virágos templomot mindenképpen meg akartuk nézni. Már teljesen lement a nap mire odaértünk.

A gondnok nem vette föl a telefont, aztán a Lili unszolására még ötödszörre is próbálkoztam és sikerült, jött a bácsi és kinyitotta.
A templom először katolikus volt és mosolygó szentek freskói díszítették, ilyen vidám szentek állítólag sehol sincsenek máshol.

A szenteket 1642-ben lemeszelték, mert a falu áttért a református hitre, és virágokat festettek a falakra.
Szerintem ilyen virágos festés sincs túl sok helyen a világban.

Én már két éve, amikor a környéken jártunk, azt hittem, hogy szinte mindnet láttunk. Most másodszorra rájöttem, hogy még mindig van egy csomó gyönyörűség  ami kimaradt, úgyhogy vissza kell majd jönnünk valamikor.

6 comments:

Holdgyöngy said...

Nyáron készültem ide, aztán családi okok miatt elmaradt. Hol szálltatok meg? Falusi szállásokat keresgéltem, csak emiatt vagyok rá kíváncsi. A választásodban, tetszésben mélységesen egyetértünk.S nagyon irigyellek e kirándulás miatt!!!!!!!!!!

bk said...

Mi Nyíregyházán a Bessenyei hotelben szálltunk meg, mert mi gyerekekkel voltunk és úgy gondoltuk ha már végighurcoljuk őket ennyi templomon, akkor jár nekik is egy kis szórakozás.
A hotelnek van egy olyan akciója, hogy belépőt adnak az állatkertbe, az élményfürdőbe és az arborétumba. A templomokra egy nap nem elég, mi sem láttunk mindent, kényelmesebb a környéken megszállni ahogy te is gondoltad valami falusi szálláson, csak ilyenkor ott már fél ötkor sötét van, a gyerekekkel nem lett volna mit csinálni. Nyáron persze más.

Holdgyöngy said...

Köszönöm. Sitkét most az asztalomon leváltottam Csengersimával.

aranyos fodorka said...

Gyönyörű helyeken jártatok, és öröm volt látni ezeket, olvasni ezekről.
Egy kálváriás segítőm a baranyai református templomokról írt/fotózott egy csodaszép könyvet, megtekintésre, elolvasásra ajánlom.
Hátha kedvetek kerekedik errefelé is templomot nézni….

könyv képe
a szerzőről

Holdgyöngy said...

Nálunk is volt egy orvos, hasonló érdeklődésű, szeretem az ilyen embereket, ha nem gubóznak be a szakmájukba. Köszönöm az ajánlást.

aranyos fodorka said...

Szívesen... Néha elcsodálkozom, hogy mennyi szépség mellett megyünk el közömbösen...